Caryl Matrisciana i Olive Tree - Jan Markell - Radio show Del 2

<< Tillbaka

s

Ett sammandrag ifrån ett intressant radioprogram med New Age kännaren Caryl Matrisciana i Jan Markell Radio >> & >> Vad är det för trender vi ser idag?

pl

Caryl Matrisciana författare

 

 

g

Jan Markell messiansk judinna

Här är en sammanfattning av timme 2

JM: Påminner återigen om att vi får massor av mail från desperata troende som undrar vad som har tagit över i deras församlingar. Till och med en del som har varit med och grundat församlingar kan idag få lämna dem. Och det är precis vad vi talar om här, allt möjligt som kommer in i församlingarna. Och en sak är oroande ju mer de går in i andra saker ju värre blir det. Det går liksom aldrig åt rätt håll när det väl har börjat dra snett.

Vi har talat om det sociala evangeliet där man försöker att få världen till ett bättre ställe att leva i. Vi kan se 2 huvudfigurer i den här rörelsen Rick Warren påverkar evangelikalerna och C P Wagner påverkar Karismatikerna.

b b

Rick Warren och C Peter Wagner

CM: Ja det stämmer och allt dras nu samman i det här sociala evangeliet till ändetidens världskyrka. Jag har ju hört det sociala evangeliet i hela min uppväxt eftersom jag har varit Katolik. Det är då speciellt genom Moder Teresa som man lyfter fram som jobbade i Calcutta där jag föddes och växte upp. Hennes sociala agenda var att se till de svaga och sjuka och fattiga. Det här har alltid varit RKK:s budskap att se till de fattiga men aldrig att man nämner evangeliet. Vaför då? Jo därför att RKK tror inte att frälsningen kommer ifrån att man tror evangeliet utan att man har medlemskap i kyrkan. Många av evangelikalerna börjar nu att närma sig RKK:s syn och upphöjer den Katolska Kyrkan idag.

Ju mer du får se den här dragningen emot Rom kyrkan, ju mer får vi se det här Sociala evangeliet anammas av fler och fler. Och det gäller även New Apostolic Reformation som kommer igenom Karismatikerna. Så nu möts de här strömmarna och det leder fram till en enda stor global religion.

Ljudklipp: Det är ett nytt evangelium som predikas idag igenom Emerging Church. Det är inget annat än ett Socialt evangelium och ett slags liberal teologi: Vi kan höra talet om Social rättvisa talas om bland ledare i Emerging Church idag. Man vill ha jämlikhet mellan samhällsklasser och mellan könen mm. I det sociala evangeliet ingår ett nytt miljötänkande och man pratar om att förvalta jorden. Och på nått sätt handlar det här om att sätta upp Guds Rike på jorden innan Jesus kommit hit. Man menar att Jesus kommer inte tillbaka innan vi har "fixat" jorden.

Huvudpunkten i det Sociala Evangeliet är att man för in Guds Rike i världen för att kunna få till en drömvärld. Men där finns ingen Jesus med som utgjöt sitt blod för att frälsa människor från deras synder. Du kommer att finna att de här kyrkorna pekar på de missionärer som de har på fältet och vad de gör för sjuka och fattiga. Ja det är bra men vad är det för evangelium man predikar för dem om man nu predikar något?

Vi är alltså kallade att gå in i nationerna och göra lärjungar inte bara att få några att säga ett ja. Detta handlar inte alls om att vi har fått mandat för att kunna föra något rike till någon plats. Men ett mandat att gå och predika evangeliet om Herren för personer och få var och en att omvända sig till Herren.

Om vi går in i ett fattigt land så är ju ändå deras behov att vara redo att möta Herren ansikte mot ansikte en dag. Har deras synd blivit försonad genom Lammets blod? Det sociala evangeliet tar inte ens upp de här frågorna. För att de som förespråkar det Sociala evangeliet tror ju inte ens på det.

JM: Detta sade en hel del nämligen att vi kommer aldrig att få folk frälsta med några program. Vi kan bara få folk frälsta igenom att evangeliet predikas för dem. Det Sociala evangeliet förespråkar ett Guds Rike på jorden redan nu i den här tiden. En som går i spetsen för just det här kallat New Apostolic Reformation (NAR) heter C Peter Wagner.

Ohlins: På den här videon nedan framför C P Wager den bibelvidriga Kingdom Now teologin. (Eng)

 

Vi kan följa detta igenom Kansas Profeterna till Wagner och här skall vi se upp för de har en helt livsfarlig eskatologi. Nämligen att vi skall göra jorden iordning innan Herren kommer tillbaka.

CM: Ja de här har hamnat helt fel. Jesus sa att de hade de fattiga bland dem alltid! Men Jesus var där för att föra fram evangeliet för dem att förkunna för deras frälsning. Den här tanken att vi skall arbeta för att jorden skall bli en bättre plats att bo på är inte rätt. För det står att Guds Rike är vår arvedel och vi kan inte arbeta för en arvedel. För en arvedel är någonting som man får. Så Guds rike är redan innebott av dem som har fått ta emot frälsningen av nåd. Det vi skall göra är att lära känna Herren och när våra hjärtan blir brinnande så så vi kan tända andras hjärtan och hålla dem brinnande.

Vi är inte klara ännu med NAR för detta är en stor del av den nya andligheten som flödar fram. Johanna Michaelson i ett ljudklipp: C P Wagner har adopterat tekniker rakt ifrån Latter Rain som startade i Kanada på 40 talet. Där fanns lärare som William Branham som hade en ockult kraft med sig. Lärare som CP Wagner blev avslöjad med läror som den 3:e vågen mm. Han menade att vi måste ha en upplevelse med Gud det räcker inte med torra ord. Han reste upp pastorer och missionärer men han födde in i dem en livsfarlig lära nämligen att läran måste vara underkastad nya uppenbarelser och upplevelser. Sådant tankesätt öppnar upp för demoniskt inflytande och vi kan i dag se hur demoniska läror kommer ut ur dessa seminarier idag som förstör våra kyrkor.

CM: Ja det här är en katastrof för unga pastorer kommer in under inflytande av de här lärorna. Sedan kommer de ut och vill ha jobb i en församling och sedan lär de ut detta rakt in i församlingen.

CM: Vi behöver inte bara se upp med österländsk meditaion utan också med Västerländsk och jag menar då den som kommer till oss genom de Katolska Mystikerna. Jag själv var ju en Katolsk Mystiker och jag tyckte mig uppleva Guds närvaro när jag gick till en Katolsk Kyrka varenda dag. Jag gick på Mässa varenda dag och jag korsade mig själv med heligt vatten och gjorde mystiska upplevelser. Heligt vatten är till för att ge mig en inre rening. Jag såg ett rött sken ifrån Eukaristin på altaret och trodde förståss att det verkligen var Herrens närvaro där och att den verkigen hade förvandlats till Jesu Kropp. Alla dessa upplevelser jag gjorde var en del av mina upplevelser igenom Västerländsk Mystik

kph

CM: De här upplevelserna drog mig sedan vidare in i Österländsk mystik där jag blev en New Agare. Där upplevde jag Österländskt tänkande som förändrade min världsbild. (Panentheism) Meditation för en kristen innebär att man läser Guds ord för att få kunskap om honom och igenom den objektiva meningen i texten blir vårt sinne förvandlat i enlighet med den sanningen.

CM: Men om vi är ute efter en upplevelse utifrån en mystisk förståelse och försöker lyssna till Gud igenom att göra någon slags upplevelse som jag har eller se Gud som jag gjorde igenom min Katolska Mysticism. Då kommer jag att bygga på mina upplevelser och befria mig från mina objektiva tankar. Då kan man aldrig lära sig kunskap om Gud och urskiljnng och det blir helöppet för villoandar att påverka mig. Det var en underbar Jesus jag mötte och känslorna var euforiska och jag var helsäker på att jag var en kristen. Men jag hade kommit in på mystikens område i den Katolska Mystikens. (så det var en annan jesus)

JM: Beatles gjorde någonting väldigt intressant de förändrade världen och de började med droger. När de tröttnade på det åkte de till Indien 1967 och träffade en Guru. De åkte tillbaka till Västvärlden och deras budskap var att vi har funnit något som är mycket bättre än droger. De kom hem med TM (Meditation) och nu hoppade alla på den här meditationsvågen och västvärlden är sedan dess förlett in i New Age.

h cf

Och det är just detta med meditation som gör att jag oroar mig för alla dessa som sitter i Saddleback församlingen och blir lärda att meditation är att tränga undan sina objektiva tankar.

CM: David sa: Din lag har jag i mitt hjärta dag och natt. Det är att tänka på vem Herren verkligen är och lära känna hans karaktär. Detta är inte alls som Lectio Divina i den Kontemplativa rörelsen för där handlar det om att fokusera sig på upplevelser jag har i mitt inre. Som jag sa sådant öppnar upp för villoandar. Inte undra på att Apostlarna uppmanar oss till att testa andarna för att se om de är från Gud. (1 Joh 4:1)

Ljudklipp: På 60 talet gick hela världen igenom en förvandling i hur folk såg på livet och på världen. Det blev en explosion i att man ville göra jorden till en bättre plats. Många trodde att LSD var en del av förvandligen mot det målet speciellt unga människor. Men LSD var förbjudet och kunde ge fängelse så nu märkte man att meditation kunde ge exakt samma upplevelser utan att bryta mot lagen.

hgu

CM: Jag får många brev från kristna som är involverade i Kontemplativ bön och en del säger att jag använder ju ord från bibeln som jag upprepar det kan väl inte vara farligt? Du behöver bara gå till bibeln och läsa får du se att Gud varnar för att repetera böner.

Mat 6:6 Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig. 7 Och när ni ber skall ni inte rabbla långa böner (Gk: Repetera) som hedningarna. De menar att de skall bli bönhörda för sina många ords skull.

Mat 6:7 But when ye pray, use not vain repetitions, as the heathen do: for they think that they shall be heard for their much speaking.

Likadant får jag många brev från folk som sysslar med Kristen Yoga som de menar är ett alternativ till Österländsk Yoga. Men Yoga är Yoga och det är alltid upprepning av ord med i Yoga vilka ord du än använder gör detsamma. Många använder namnet Jesus gång på gång för att stänga av sitt sinne i vad man kan likna självhypnos och en förändring av medvetandet. Det är en enorm skillnad att läsa orden i bibeln och fundera på dess mening i sammanhanget i bibeln. Man tror att man kan ta en österländsk metod och göra den "kristen" genom att sätta på den kristna klädnader men det är lika österländskt för det.

Rick Warren för in ett nytt tankesätt i kristenheten gällande ande - kropp - själ nämligen det österländska och säger att din kropp kan förbättras om du för in hedniska österländska metoder. Det som sker är att om du gör så öppnar du upp för att släppa in demoner i ditt sinne. Det här är nu på gång att infiltrera hela kristenheten igenom den Kontemplativa rörelsen som är helt och hållet är hämtad från österlandets andlighet.

En del av dem menar att man kan ta och byta ut det österländska mot det kristna istället och använda bibelverser istället för österländska mantran. Men bara för att man tror att motiven då blir rätta är det lika bibelvidrigt och farligt för det. Kunskapens träd är ju ett träd Gott och Ont. Vi kan ställa oss i centrum och döma ut vad Gud säger är utanför hans ords gränser och vi kan rättfärdiggöra våra handlingar i våra egna ögon.

JM: Caryl jag får massor av mail som frågar om den nya gröna andligheten som nu sprider sig. Vad handlar det här om egentligen? En stor del av den evangelikala rörelsen har nu trätt in på den här vägen. Det startade med frågan om den globala uppvärmningen i världen.

CM: Här är ett klipp från hennes nya film där hon intervjuvar en person som säger att hon är en häxa. Häxan säger att hennes Gudsbild är att Gud är både kvinnlig och manlig på en gång. Men det är inte allt utan det stora är att vi är en del av allt för allt hör ihop med skapelsen. Träden är heliga du är helig och jag är helig och det Gudomliga finns i varenda en av oss. Vi måste därför få våra ögon öppnade så att vi kan se det.

v

Det är detta tankesätt som nu tar över i den gröna andligheten för om Gud skulle vara i allting både i mig och i hela skapelsen då är ju moder jord helig. Och det som är heligt måste ju tillbedjas precis som att jag då behöver bli tillbedd om jag har Gud i mig själv. Detta är alltså det Österländska tankesättet att Gud är i allting (Panteism) och att allting är Gud (Panenteism)

Detta holistiska tankesätt för nu Rick Warren in i sin församling och sedan ut i sitt nätverk över hela världen. Konceptet i Hinduismen är att jorden är gudomlig och att det gudomliga finns i allting på jorden. Detta måste hållas heligt och om vi inte håller moder gud helig så kommer hon att straffa oss med stormar och orkaner mm. Och nu ser vi hur allt detta bara ökar precis som Jesus sa att de skulle göra i ändens tid.

Jesus menar att dessa tecken är för att få oss att förstå att tiden är nära då han kommer tillbaka igen för att döma oss människor. Men vad den gröna rörelsen tolkar det här som är istället att vi människor misshandlar moder jord. De menar alltså att vi skall tillbe moder jord och sköta om henne för så skall hon behandla oss väl och inte straffa oss utan skänka oss frid och enhet bland oss människor.

Det verkar som om hela den evangelikala rörelsen just nu riskeras att dras in i det här tankesättet (Se Panenteism) igenom det sociala evangeliet. (Och den Kontemplativa rörelsen)

JM: Så här ser jag på den här nya gröna rörelsen som växer fram. Det är ett tankesätt som man använder för att leda hela jorden in i en global enhet under Antikrist. Man resonerar så här att utsläppen har ju inga gränser så låt oss ta bort alla gränser. Och därifrån fortsätter man sedan med den globala uppvärmingen och alla andra gröna frågor. Och det är då trycket kommer på de kristna också att det är allas plikt att ta hand om den här skapelsen så vad kan ni göra åt saken?

Resultatet blir att de församlingar som hänger sig åt detta missar totalt fokuset. Och en annan sak som händer är att man då får en helt ny eskatologisk syn. Den nya eskatologiska synen blir då att kämpa för att rädda den här jorden från en katastrof. Men bibeln säger att den katastrofen är totalt oundviklig. (Rom 8)

CM: Intressant att du säger det här för det här är exakt vad som nu samtidigt sker i Kingdom Now eller Dominionismen som också handlar om att upprätta jorden. Så allting knyts nu samman till en enda stor global enhet (som kommer under Den falske profeten och Antikrist)

Du kan se det här skedde en gång i tiden på en plats som kallades för Sinear. Människorna kom ut från arken och förökade sig och skulle sköta om jorden. Men i Sinears land kom de tillsammans under Nimrod (Uppror - Baal) och hela jorden började att förenas till ett jordiskt rike av fred och enhet men de levde som motståndare till vad Gud hade sagt.

v

Så vi ser nu hela den gröna rörelsen och Kingdom Now/Dominionisterna sätta Guds bud åt sidan. De planerar nu att kliva in här på jorden som en slags organiserad enhet som skall bygga upp och läka jorden utan att Gud ens får vara med. Det här är helt och hållet en humanistisk åskådning. Grunden till det här ligger i tanken på att jag på något sätt är gudomlig i mig själv och att vi inte behöver Gud utan att vi kan ta hand om den här världen utan honom. Det finns till och med en grön bibel och Desmond Tutu har skrivit förordet i den.

f

CM: Allting kommer nu emot den kristne från alla håll nu för att allt dras ihop till en global enhet under en global ledare som bibeln säger är Antikrist. Om vi inte har urskiljning i Guds ord så att vi förstår det här så kommer vi aldrig att kunna stå emot den flod som kommer.

 

Mvh Janne Ohlin/Göteborg.